5/26/2014

Helposti palava iho, luomia ja pisamia

Kesä tulee tulojaan ja kadut täyttyvät vähäpukeisista ihmisistä kauniiden rusketuksien kera. Tällä hetkellä mä olen kuin kalkkilaivan kapteeni ja oon lopen kyllästynyt läträämään itseruskettavien kanssa saadakseni kauniin rusketuksen. Tämä postaus käsittelee kokemuksiani itseruskettavista ja itseni haastamista kohti luonnollista rusketusta.jenni 417Viime kesänä hain päivetyksen kokonaan purkista ja jätin suosiolla auringonoton sivuun. Mun ihotyyppi on melko kuiva, palaa helposti ja luomia ja pisamia löytyy paljon. Käytin koko viime kesän Kicksin itseruskettavaa, josta oonkin joskus tehnyt vinkkipostauksen blogiin, jonka pääsette tsekkaamaan tästä. Itseruskettavan käyttö oli rasittava kierre ja siitä tuli mulle rehellisesti sanottuna jonkinasteinen pakkomielle - en halunnut lähteä ihmistenilmoille, jos ihoni oli täplikäs tai laikukas. Itseruskettava kesti iholla kauniisti alle viikon ja sitten vietin seuraavat pari päivää kotona kuorien ihoani ja samaan aikaan tuhlaten kauniita kesäpäiviä. Itseruskettava oli niin sitkeätä, että kuorimis- ja hankauskertoja oli useita ja iho punoitti - jälkeenpäin ajateltuna laiminlöin ihoani pahasti. Jossain kohtaa kuitenkin tuo Kicksin itseruskettava vedettiin markkinoilta tuolloin pois, koska siinä oli havaittu EU:ssa kiellettyä ainetta. Nyt tämä itseruskettava on kuitenkin takaisin markkinoilla ja suorastaan kutsuu mun nimeä, kun kävelen Kicksin ohi. Oli tuo purkista saatu väri kuitenkin loppujen lopuksi ihanan ruskea.jenni 383m
Viime kesän lopulla ystäväni suositteli mulle Dove Summer Glow kosteusvoidetta kevyesti päivettävillä ainesosilla, joka lähti saman tien testaukseen. Sen koostumus on kosteuttava ja se sopii asteittaisen päivityksen saamiseen. Totesin tuotteen heti iholleni sopivaksi, koska mulla on kuiva iho ja tuote tekee ihosta kimmoisan ja hyvinvoivan. Lisäksi tuotteen hinta- laatusuhde on kohdillaan. Käytin tuotetta silloin tällöin ympäri vuoden, koska sillä sai mukavan päivetyksen kasvoihin ja dekolteelle talveksi. Nyt oon kuitenkin lopen kyllästynyt läträämään näillä tuotteilla - vihaan ensinnäkin tuotteen poiskuorimista iholta - loppujen lopuksi tuokin säilyy mun iholla kauniina vain 4-5 päivää, jonka jälkeen sama rumba jatkuu.2014-05-024
Nyt on aika avata keskustelua, siispä nyt kysyn teiltä rakkaat lukijat, mitkä niksit te olette kokeneet parhaiksi luonnollisen rusketuksen saamisessa tai itseruskettavien kanssa läträtessä? Vinkkejä rusketuksen saamiseen, kosteusvoiteista, kuorimisaineista, itseruskettavista ja kaikesta muusta mahdollisesta aiheeseen liittyvästä otetaan lämpimästi vastaan!jenni 414
P.S. Kiitos kuvista Jennille, nämä ovat otettu siis viime torstaina piknikin jälkeen Jennin Olympuksen kameralla, joka muuten on hirmu nopea väline kuvienotossa!

-Linda

24 kommenttia:

  1. Mun vinkit:

    - Hoida iho hyvään kuntoon jo ennen rusketuksen hankkimista, näin rusketuksesta tulee tasainen ja se säilyy pidempään, kun iho ei ala kuivuuttaan hilseillä.

    - Pidä ihon kuntoa yllä myös sen jälkeen. Iho tarvitsee kosteutusta auringonoton jälkeen, kannattaa hankkia nopeasti kuivuva perusrasva, jotta sitä tulee käytettyä usein. Tää on mun lemppari https://www.dermoshop.com/fi/products/3085-ihonhoitovoide-vitamin-e . Victoria's Secretin rasvat ois myös ihan huippuhyviä kosteuttaa, mutta ne tuoksuu niin voimakkaalle, että pelkään ihoni ärtyvän niistä. Joskus mulla on ollut myös after sun, joka sisälsi pienen määrän itsestäänruskettavia aineita, en valitettavasti muista merkkiä.

    - Kuori iho muutaman kerran viikossa, kasvoille ja vartalolle eri aineet. Yleensä vältän kuorimista heti auringonoton jälkeen tai juuri sitä ennen, ettei iho herkisty.

    - Aurinkorasvoista Nivean Carotene sun lotion sk6 on mun ikisuosikki. Sitä uskaltaa laittaa, jos ei ole tarkoitus olla koko päivää auringossa tai jos on jo hyvä pohjaväri. Suuremmat suojakertoimet on vielä testissä, lempparia ei ole löytynyt. Ihan huippua, että monista kasvovoiteista ja meikkivoiteista yms. löytyy nykyään sk20 :)

    - Sisäisesti rusketusta edistää mm. porkkana, cantaloup-meloni ja aurinkokapselit

    Innostuinko vähän ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha voi ihana kiitos<3 Ihanaa että näit noin paljon vaivaa! Mä oon oikeesti maailman laiskin ihon rasvaaja! Nyt sain kuitenkin ostettua Dovelta yhtä ihanan tuoksuista rasvaa<3 Samaan syssyyn ostin myös kunnon kuorintavoiteen - nyt pitäisi kyllä olla perusasiat kunnossa ihonsuojausta myöten! Oon nimittäin todennut Nivea sun 20 medium hyväksi tähän hommaan :) Aurinkokapselitkin lähtivät juuri testiin ;)

      Poista
  2. Entäs se vaihtoehto, että on iloisen ylpeä vaalean kauniista ihostaan eikä edes yritä värjätä sitä eri väriseksi? Vaalean kuulas iho on globaalisti erittäin harvinainen ja HALUTTU, joten on ihan hassua että sitä yritetään täällä saada ruskeaksi keinolla millä hyvänsä. Etenkin kun ne keinot loppujen lopuksi jopa vahingoittavat ihoa, etenkin se auringon ottaminen ja mahdollisesti myös ylimääräisellä kosmetiikalla läträäminen. Ja jos olet vaaleaa ihotyyppiä etkä rusketu helposti, niin se auringon ottaminen on sitä vahingollisempaa. Kuvissa olet minusta todella kauniin värinen, kuin Lumikki.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Allekirjoitan tämän. Toisaalta, eipä ihminen ole harvemmin tyytyväinen mihinkään mitä luonnostaan omistaa.

      Poista
    2. Sekin on vaihtoehto, mutta kuten Emma jo sanoi, niin harvemmin sitä on tyytyväinen siihen mitä luonnostaan omistaa. Samanlailla kuin jotkut suoratukkaiset haluavat kiharan pehkon ja toisinpäin!:D

      Poista
  3. Ite ainakin panostan aurinkorasvoihin! Oma iho kun on kans sieltä vaaleimmasta päästä ja palamisen riski on suuri varsinkin alkukesästä. 20-kertoiminen on ihan riittävä, kunhan muistaa lisäillä sitä aina kun on hikoillut tai käynyt uimassa. Ruskettuminen on tietysti hieman hitaampaa, mutta myös turvallisempaa. Kun käyttää aurinkorasvaa, välttyy punoitukselta, hilseilyltä, ihon arkuudelta ja aurinkoihottumalta! Ja iholle, kasvoille ja huulille omat tuotteensa, samoin hiuksille!

    Muita juttuja, mitä tulee mieleen, on kehon sisäinen ja ulkoinen nesteytys sekä ihon säännöllinen kuorinta ja perusteellinen puhdistus. Kun makoilee auringossa, pitäisi muistaa juoda PALJON. Auringonoton ja peseytymisen jälkeen olisi hyvä levittää after sun -voidetta, sillä se rauhoittaa auringolle altistunutta ihoa ja viilentää sekä tasoittaa rusketusta. Auringonotto aiheuttaa hikoilua, joka taas aiheuttaa ihohuokosten tukkiutumista ja epäpuhtauksien syntymistä. Sen vuoksi on tärkeää pestä iho perusteellisesti auringonoton jälkeen. Kuorinta avaa tukkiutuneet ihohuokoset ja poistaa kuollutta ihosolukkoa.

    Vaaleaihoisen on mielestäni oltava vain kärsivällinen ja antaa ihon tottua aurinkoon rauhassa. Loppukesää kohden kertoimia voi pienentää ihan huoletta! Ja toisaalta pitää hyväksyä se, ettei rusketuksesta välttämättä tule niin syvä, kuin sellaisella, jonka iho on tummempi.

    Siinä kohtalontoverin vinkit :D Pitäis nähdä! <3 Onks sulla loppuviikoks tai ens alkuviikoks suunnitelmia? Mulla olis vapaata töistä ke-ke :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo suojakerroin on super tärkeää aurinkoa palvoessa! Ite käytän vähintään Nivea sun 20 mediumia juuri herkän palamisen, pisamien ja luomien takia. Huulille käytän myös ihan omaa tuotetta. Hiuksille vain hattua silloin tällöin, pitäisi kyllä saada tää peruasia kuntoon!! Mun täytyykin hei hankkia tommonen after sun -voide! Kuulostaa meinaa hyvälle. Perusasiat kuten nesteytys ja ihon puhtaana pitäminen ovat of course kunnossa ;)

      Hitsi unohdin kokonaan ton näkemisjutun!:( Piti pistää sulle facessa viestiä. Mulla on loma, joten sopii melkein milloin vaan riippuen muista sovituista menoista :)

      Poista
  4. olisin mielummin sä, joka ei oikein rusketu mistään :-D mulla kun ruskettuu helposti kaikki muut alueet, mutta ei naama ja se jos joku näyttääkin järkevältä... oon ajatellut hankkia jonkinlaisen päivettävän voiteen tai meikkivoiteen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho :o En tiennyt että tommoistakin on!:D Suosittelen ainakin itse sulle kesäksi jotain kevyesti päivettävää voidetta, joka sisältää vitamiineja eikä tuki hirveästi ihohuokosia :)

      Poista
  5. Mää oon käyttäny tota Doven päivettävää jo pari vuotta. Käytän iha normaalisti suihkun jälkeen niinkuin tavallista vartalorasvaakin, annan sen kylläkin kuivua muutaman tunnin ennen pukeutumista/nukkumaan menoa. Mulla se ei lohkeile tai tuu mitään täpliä vaikka kuluukin poies. Oon tykänny super paljon siitä :) Tummempi sävy on mun mielestä parempi, vaaleesta tulee liian oranssi iho.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo juuri sama puteli on mullakin ollut käytössä :) Tyytyväinen oon ollut joo, mutta mä vaan vihaan sillä länträämistä, koska se kuivuu niin huonosti, että ajatuskin siitä pelkkänä kosteusvoiteena esim aamulla lähtiessä johonkin on ehdoton nou!:D

      Pitäisi varmaan ottaa sun neuvosta väärti ja alkaa levittää sitä jo illalla pari tuntia ennen nukkumaanmenoa, koska muuten on inhottava olo nukkua, kun se on niin tahmeaa. Mä tosiaan oon aina jättänyt yllätysyllätys sen rasvauksen aina ennen nukkumaanmenoa!:D

      Poista
  6. Kokeile Lifen Solbrun aurinkoplus -kapseleita, omasta mielestäni aurinkokapseleiden ehdoton ykkönen ja itsellä jo monen vuoden ajan (kesäaikaan sekä aurinko-lomareissuilla) ollut käytössä ja todella tykkään! :) Kannattaa Lifessä käydä kyselemässä ja tutustumassa jos kiinnostaa, siellä osaavat vielä paremmin kertoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Okei naais to nou! Itellä lähti just Bioteekin aurinkokapselit testiin :)

      Poista
  7. Tää on jännä asia, koska itse oon tosi vaalea enkä oo koskaan löytänyt itseäni vaaleampaa vaikka ollaan värejä vertailtu :D Mua ei hirveästi häiritse tämä vaaleus, mutta kyllähän se näyttää kesäkamoissa kivemmalta kun on ruskea. Toisaalta sää näytät upeana tuollaisena vaaleana, joten miksen voisi tehdä päätelmää näyttäväni itsekin yhtä hyvältä vaaleudesta huolimatta..? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo just se, kesäkamoissa näyttää vaan aina super paremmalta ruskeana!:D Se vaan on se oma päähänpinttymä. Okei en tiedä ketään, joka on toista mieltä - toki niitäkin voi löytyä! Sä oot upea tuommoisena!

      Poista
  8. Mua vähän ärsyttää se että kun joku ihminen (kuten minäkin) ei luonnostaan hirveästi rusketu ja hankkii sen päivetyksen sitten purkista niin tulee just noita kommentteja ''mikset oo ylpeä että oot valkoinen??'' Itse olen sitä mieltä että varsinkin kesällä ruskettunut iho on vaan paljon paremman ja kauniimman näköinen kun vitivalkea. Se ei silti tarkoita, että tuomitsisin ihmisiä jotka eivät ole ruskeita. Itse käytän kesän läpi itseruskettavaa ja makoilen auringossa ja elokuussa annan keinovärien kulua syksyä kohti itsekseen pois. Ei sen kummempaa. Omasta mielestäni ei ole vaiva eikä mikään :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo siis aivan samaa mieltä mäkin! En mäkään tuomitse niitä, jotka eivät ole ruskeita ja pitävät esim vaaleasta ihonsävystään. Se on fine mulle ja oikeastaan hieno juttu, että joku on fine itsensä kanssa eikä hae sitä keinorusketusta :) Etkö sä sit pidä mitään ns. välipäiviä, kun kuorit vanhan huonoksi menneen värin pois ennen kuin levität uudelleen? Mun täytyy aina tehä niin noin viikon välein koska se väri menee vaan niin rumaksi :o

      Poista
  9. Mä alotan aina lämpimien päivien tullen auringonoton ja myös itseruskettavien käytön. Aurinkotuotteista sen verran, että minulla on nyt käytössä Loreal Parisin Sublime Sun Ideal Tan Beautifying Milk - eli heleyttävä aurinkovoide suojakertoimella 30. Tän oon kokenut aivan mahtavaksi tuotteeksi! Levitän aurinkosuojan ennen aurinkoon menoa niin, että se kerkiää kuivumaan kunnolla ennen ulos menoa. Tää aurinkovoide tekee ihoon sellasen ihanan heleän ja vähän glitterisen kimaltavan pinnan, joka näyttää upealta auringossa! Plussaa myös siitä, että tää ihan oikeesti edistää rusketusta :) Purkissa lukee näin ''Sisältää Mexoryl SX/XL-filtterit ja antioksidantteja suojaamaan ihoa palamiselta ja auringon aiheuttamilta ennenaikaiselta ikääntymiseltä. Koostumus sisältää argaaniöljyä, joka auttaa ravitsemaan ihoa tehokkaasti ja estämään kuivumista. Sisältää SkinElixir-yhdistelmän, joka auttaa stimuloimaan melaniinintuotantoa, jotta saisit hehkuvan, pitkäkestoisen rusketuksen.'' Suosittelen kokeilemaan tätä!

    Itseruskettavana mulla on Kicksin itseruskettava, ostin sen nyt toukokuussa ensimmäistä kertaa ikinä. Kicksissä oli muuten myös saatavilla asteittain päivettävä voide, ootko huomannut sellaista? Sekin voisi olla toimiva!
    Tykkään tästä Kicksin itseruskettavasta, koska siinä on oikeesti ainakin mun nenälle hyvä tuoksu. Koostumus on plussaa ja voiteen ruskea väri. Itse olen atoopikko ja herkkäihoinen, mutta tätä itseruskettavaa voin käyttää (myös nassulle) ilman että iho ärtyy, plussaa siitä! Ekan kerran kun tätä itseruskettavaa levitin olin kauhuissani, kun aamulla väri oli epätasainen ja rajoja siellä täällä, vaikka tarkasti yritin levittää. Sitten tein hirveetä taustatutkimusta ja muutin toimintatapojani seuraavaan levitykseen. Eli itseruskettavan levitän näin:
    -käytän kertakäyttönitriilihanskoja (allergian takia), jolloin aineen voi levittää huolestumatta kämmenien oranssisuudesta
    -ensin puhdista iho normaalisti suihkusaippualla ja naama käyttämälläsi puhdistusaineella
    -sitten ihon kuorinta vartalosta ja naamasta (nassulle eri aine!). eli tarkasti kuorit erityisesti kainaloiden alueen, jalkapöydät, kantapäät, polvet, kyynärpäät ja kädet
    -suihkun jälkeen kuivaa iho hyvin. (HUOM. jos olet edellisenä päivänä kuorinut kropan ja et ole levittänyt sille muuta kuin vartalovoidetta, en näe välttämättä tarpeelliseksi kuoria ihoa kahta päivää putkeen)
    -levitä vartalolle ÖLJYTÖNTÄ vartalovoidetta huolellisesti! ota huomioon kuivat kohdat
    -levitä naamalle kasvovoidetta/kosteuttavaa kasvovettä, itse laitan vain kasvovettä
    -jotta saisin vartalovoiteen kunnolla kuivuttua, laitan kylpytakin päälle ja syön esimerkiksi iltapalan tässä välissä.
    -vasta vartalovoiteen kuivuttua levitän itseruskettavan: ensin sääret (HUOM jalkapöydät), sitten reidet ja peppu, masu ja alaselkä, rinta ja dekoltee, niska ja yläselkä, kädet, naama. kun olen levittänyt kaikkialle paitsi kämmenselkiin, otan toisesta kädestä hanskan pois ja laitan vähän itseruskettavaa kämmenselkään, jonka jälkeen otan toisenkin hanskan pois ja hieron kämmenselkä ja ranteita hyvin yhteen, ettei rajoja tulisi. Kun itseruskettava on kuivunut, saatan laittaa vielä öljytöntä vartalovoidetta jalkapöytiin, polviin, kainaloihin, kyynärpäihin ja kämmenselkiin/ranteisiin varmistaakseni tasaisen lopputuloksen.

    Itse olen kokenut tämän tavan helpoksi ja toimivaksi. Kun antaa vartaloivoiteen kunnolla kuivua ja levittää sitten itseruskettavan, lopputulos on tasainen ja kaunis. Käytän itseruskettavaa 1-3 kertaa viikossa, eli ei ole vaiva eikä mikään tämä rutiini :)

    Hyvää kesää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi ihanaa, kiitos paljon kommentistasi ja vinkeistä, joista on suuri apu!:) Täytyy kokeilla tuota sun toimintatapaa levitykseen! Ihanaa että niin monet lukijat ovat nähneet niin suuren vaivan!

      Poista
  10. Voi että, mä niin pystyn samaistumaan suhun! Itsellänikin on myös paljon luomia, pisamia sekä hyvin vaalea iho. Käytän itsekin ympäri vuoden itseruskettavia, koska "normaalin" värisenä tunnen itseni kauniimmaksi. Muutamina kesinä, ja myös ulkomailla, olen yrittänyt olla käyttämättä itseruskettavia ja saada oikean rusketuksen pintaan erilaisten niksien avulla. Olen kuitenkin huomannut, että aurinko ei yksinkertaisesti tartu _yhtään_ ihooni, joten olen aina lakananvärinen, olin sitten Suomessa tai tuli kuumassa Afrikassa. Olen siis luovuttanut auringonoton suhteen, ja suosiolla jätän auringon palvomisen muille ihmisille. Tyydyn siis purkkirusketukseen -varsinkin kesäisin, ja näin jatketaan varmasti monet vuodet eteen päin.

    Kun nyt olet saanut vinkkejä rusketukseen, muistathan kertoa tuliko tuloksia! Innolla odotan, jos edellä mainitut vinkit toimivat vaaleallekin iholle :) Älä kuitenkaan lannistu (kuten minä) jos et saakaan kultaista rusketusta pintaan, näytät uskomattoman kauniilta vaaleallakin iholla!

    Ihanaa kesää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heei ei saa vielä luovuttaa!!:D Pakko meihin vaaleaihoisiin, herkästi palaviin, pisamanaamaisiin luomityttöihin on tartuttava edes vähän sitä aurinkoa!! Mä onnistuin tuossa pari viikkoa sitten kun oli oikein lämpimät ilman niin saamaan pientä rusketusta dekolteelle jee :D Kai sitä pitää saada eka ne ekat rusketusrajat ja sitten ruskettuminen on helpompaa? Aloitin juuri aurinkokapselit, joten tuun kertomaan niistä vinkkiä myöhemmin!

      Kiitos kommentistasi, ihanaa kesää myös sinne!:)

      Poista
  11. Kiitos jokaiselle hurjasti kommenteistanne. Mä oikeesti arvostan just tota, että ootte nähneet vaivaa kommenttien eteen!! Oon lukenut jokaisen kommentin ajatuksella läpi, mutta vastaan jokaiselle heti paremman ajan kanssa <3

    VastaaPoista